torsdag 3. desember 2015

Det knaker i topplokket!

Kjøkken, kjøkken, kjøkken. Det kverner i hodet mitt. Det er ikke bare bare å innrede et rom fra scratch. Vi er veldig fornøyde med Ingvild på Einar Rønning. Hun tegnet kjøkkenet akkurat sånn som vi ville ha det, og tilbudet var heller ikke verst. Vi gikk for et Aubo-kjøkken, som er rimelig, men som også har god kvalitet.

Jeg er nok en kunde som vet hva jeg vil ha, og det kan være både bra og vanskelig. Bra når de har det jeg har sett for meg, men vanskelig hvis ikke. Det største problemet har vært å finne hvite fronter og benkeplate uten gult i. (Eggehvit er en epidemi.) Siden vi skal ha minst én matt, grå vegg i kalkmaling, er det ekstra viktig at vi har rene hvittoner ved siden av, ellers ser det hvite skittent ut. Kjenner jeg får magesår av tanken. Farger er så viktig! Jeg grublet og tenkte. Ombestemte meg ti ganger før jeg sovnet hver kveld. Til slutt kokte det ned til to valg. Sort benkeplate og kritthvite fronter, eller klassisk hvite fronter og en benkeplate som matchet 97%. Vi så disse klassisk hvite frontene i to forskjellige lys, og de så fine ut i det ene lyset, men litt rosa ut i det andre. Det var det rosaskjæret som gjorde at vi ikke var helt sikre. Likevel satset vi alle kortene på at de ikke blir rosa hos oss, og gikk for klassisk hvite fronter med hvit benkeplate til. Ingen av oss tror heller vi kommer til å se den ørlille nyanseforkjellen mellom fronter og benk. Bare jeg som er bare pirke-Marta de luxe.. Men, best å være føre var.

Det blir kjøkkenbenk langs to vegger, hvor den ene av de veggene har vindu. Veggen uten vindu får et høyskap og innebygget kjøleskap i den ene enden, samt platetopp, komfyr, oppvaskmaskin og vask. Da har vi samlet alt det der, så det blir rent og pent, med kun benkeplate ved veggen med vinduet. Overskap vil vi ikke ha. Det blir så mye renere og åpent uten. Underskapene består for det meste av skuffer og hyller som kan trekkes ut, så vi får nok av plass til utstyr og mat. Tallerkner, glass osv. har vi tenkt til oppbevare i høyskapet.

Den tredje veggen har kun et vindu. Vi tenkte vi skulle ha et lite bord med stoler rundt for å fylle rommet, så da kunne vi ikke ha kjøkkenbenk rundt hele. På den siste veggen er inngangen til stua.

I morgen kommer det en maler hit som skal sparkle og legge duk/slettvegg for oss. Jeg har hatt flere på befaring og fått ymse priser og inntrykk. Jeg håper jeg har valgt rett firma, og at vi kan bruke dem igjen senere. Selv må jeg på Fargerike å kjøpe matt klassisk hvit maling og kalkmaling. Har ikke helt bestemt meg for nyansen på kalkmalingen enda, men jeg syns White Rhino fra Pure & Original ser ganske fin ut. Fargerike har også sine egne farger på Pure & Original, og den fargen som heter Månesten ser også fin ut. Det som er viktig er at den ikke blir for mørk, sånn at veggen blir tung, og så må den passe fint til ventilatoren Titan, fra Røroshetta. (Kalkmaling er det nærmeste vi kommer betong. Har fått noen prøver fra forskjellige betongtapetleverandører, men ingen svarte til forventningene.)

Jeg og Kjetil samarbeider godt. Han tar seg av det elektriske, som skjult strøm og gulvvarme, og jeg tar meg av det visuelle, som maling og innredning, men såklart med godkjenning fra han. Gulvet har vi funnet sammen. Vi gikk for et laminatgulv som tåler utrolig mye. Det må vi når vi har så mange hunder. Gulvet er fra Berry Alloc og heter Soft Grå Eik. En ganske kald brunfarge, som jeg syns passer godt sammen med klassisk hvit og grått.

Det blir et lyst og åpent kjøkken, som jeg har tenkt til å fylle med friske detaljer. Grønne planter i betongpotter, sorte fugler i vinduskarmen og kanskje en lampe over bordet i knall gul. Dette er kun morro å planlegge, men vi venter med å  kjøpe dette til kjøkkenet er helt ferdig.

Til slutt må jeg bare si at vi er veldig heldige som har Terje, faren til Kjetil! Han har hjulpet oss masse! Jeg har hørt rykter om at han kommer oppover igjen før jul for å hjelpe til med monteringen også, og da har han visst med enda en sønn på lasset. Hurra! Vi gleder oss, og jeg lover at jeg skal lage en stor bunke med vafler!




Ha en fin kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere